Du som följer min blogg vet att vi hade extremt struliga resor till och från Thailand nyligen. Vi flög med Norwegian, ett i övrigt trevligt bolag med bra kärror. Jag har flugit en del med Norwegian i Europa utan problem, till hyggliga priser. Men erfarenheten att köpa biljett med Norwegian till Bangkok kunde jag vara utan.
Vi skulle avresa 14:30 på eftermiddagen men fick samma morgon ett sms som meddelade sex timmars försening. Det visade sig att flygplanet var på väg från Oakland och att de låg flera timmar efter. Vid hemresan hände ungefär samma sak, planet var på annan flygning och vi fick vänta in det. Sen blev det tekniska problem ovanpå det, så det blev totalt 17 timmars försening.
Idag reste min syster med flera till Thailand med Norwegian. Avresan skulle ske samma tid som vår, 14:30. I morse kom ett sms till henne att avresan var försenad sex timmar på grund av sen ankomst av planet.
Det verkar inte bättre än att det är satt i system, vi hörde visserligen flera som sa det när vi åkte att just den här avgången brukar det vara så här med, men jag ville inte riktigt tro på det.
För tre veckor sedan, bara några dagar efter att vi kommit hem från vår resa, skrev jag ett brev till Norwegian där jag beskrev våra båda förseningar, samt gjorde anspråk på den ersättning vi har rätt till enligt den EU-förordning som finns och som reglerar detta, samt också för de extra kostnader vi fick i samband med ombokning av anslutningsresa hem. För att vara på den säkra sidan rekommenderade vi brevet, så vi skulle få ett mottagningsbevis när de hämtat ut det. Allt för att vi skulle vara säkra på att det hade kommit fram. Vi har förstått att Norwegian har många klagomål på sig och vägrat betala många liknande ersättningsanspråk. Här ville vi vara på den säkra sidan.
Det är alltså tre veckor sedan. Ännu har inget mottagningsbevis kommit. Det går inte att hitta någon mejladress eller telefonnummer för att fråga, så vi vände oss i stället till deras Facebooksida och frågade varför de inte hämtar ut rekommenderade brev. ”Det var en bra fråga”, blev svaret. ”Den frågan är så bra, att jag måste kolla upp den och återkomma till dig”!
Det här verkar bli en långkörare. Jag var visserligen beredd på att få bråka om ersättningen, men jag var definitivt inte beredd på att börja redan med att se till att de över huvud taget läser mitt brev.
Jag rekommenderar INGEN att boka långflyg med Norwegian!
Lämna ett svar